Lake Tahoe | BNW: "Brave New World", listen to Motorhead
Guincha at Brazil, Maceio. |
In an important sense, "Brave New World" is wrong. Our descendants may "consume" software, genetic enhancements and designer drugs.
Virtual worlds can potentially seem more real, more lifelike, more intense, and more compellingthan the lame definitions of reality on offer today. The experience of this-is-real - like all our waking or dreaming consciousness.
One of our deepest fears about the prospect of tampering with our natural (i.e. selfish DNA-driven) biological endowment is that we will ourselves be controlled and manipulated by others. Huxley plays on these anxieties to devastating effect. He sows the fear that a future world state may rob us of the right to be unhappy.
It's not what we might intuitively expect. Perhaps surprisingly, freedom and individuality can potentially be enhanced by chemically boosting personal well-being. Vulnerable and unhappy people are probably more susceptible to brainwashing - and the subtler sorts of mind-control - than active citizens who are happy and psychologically robust. Happiness is empowering. In real life, it is notable that mood- and resilience-enhancing drugs, such as the selective serotonin reuptake inhibitors, tend to reduce submissiveness and subordinate behaviour. Rats and monkeys on SSRIs climb the pecking order, or transcend it altogether.
They don't seem to try and dominate their fellows - loosely speaking, they just stop letting themselves be messed around. If pharmacologically and genetically enriched, we may all aspire to act likewise.
Admittedly, this argument isn't decisive. It's a huge topic. Humans, a philosopher once observed, are not rats. Properly-controlled studies of altered serotonin function in humans are lacking. The intra-cellular consequences of fifteen-plus serotonin receptor sub-types defy facile explanation. But we do know that a dysfunctional serotonin system is correlated with low social-status.
Enhancing serotonin function - other things being equal - is likely to leave an individual less likely to submit to authority, not docile and emasculated. Brave New World is exquisite satire, but the utopia it imagines is sociologically and biologically implausible. Its happy conformists are shallow cartoons.
Se ha discutido por varios críticos literarios, y respaldado por Aldous Huxley, que el libro, mientras satiriza el desarrollo de la sociedad, también provee una visión suicida sobre el futuro. En la novela, la reserva (la cual es asociada con el pasado, y todo lo que ésta contiene como miseria y enfermedades) y la sociedad futurista (la cual, es lo suficientemente apta y representa el futuro) se unen en el protagonista: John el Salvaje. En un sentido metafórico, esta unión podría representar el presente, en la medida que John no es parte ni del pasado ni del futuro de las sociedades pasadas ni venideras. Al final de la novela, John el salvaje se suicida debido al remordimiento, pero se puede también inferir que se suicida debido a que no hay lugar para él. Todo lo que él tiene es el pasado lleno de enfermedades o el futuro conformista.
La película La Isla, dirigida en 2005 por Michael Bay, refleja una sociedad muy similar a la de Un Mundo Feliz, aunque limitada a un centro tecnológico. Curiosamente, Huxley tiene otra novela llamada La Isla, pero el argumento de la película es mucho más cercano a Un Mundo Feliz que a ese otro libro.
BNW: Parece tener simbolismos filosóficos muy claros entre la lucha entre la verdad, y la ficción en la que cada uno puede vivir, o se supone que vivimos la mayoría de todos nosotros. Es claro el paralelismo con el mito de la caverna de Platón, en la que la gente es feliz, aunque es esclava, sin libertad en la prisión de su propia mente. La película The Matrix utilizó varias ideas de "Un mundo feliz", donde se vive en un mundo completamente irreal. También se trata este tema, aunque en menor medida, en la película The Thirteenth Floor.
Ante estos datos cabe resaltar que Huxley se consideraba a sí mismo un anarquista, lo que explicaría parte de su visión de la vida sobre todo en el ámbito político, aunque a ojos del movimiento libertario de ese tiempo uno heterodoxo o si se quiere, contradictorio.
Zeitgeist podría haber sido un posible respuesta a todos esto. Es originalmente una expresión del idioma alemán que significa "el espíritu (Geist) del tiempo (Zeit)". Muestra el clima intelectual y cultural de una era.
Su secuela, Zeitgeist Addendum, concluye presentando el concepto de una sociedad basada en la tecnología y la abundancia de recursos, a partir de la influencia de ideas de Jaque Fresco y el Proyecto Venus.
Para terminar el post de hoy con muchas recopilaciones y largas reflexiones:
Juguete Rabioso: «Aquí no necesitamos personas inteligentes, sino brutos para el trabajo».
You're not blind, you're drinking Jack Daniels, and when you drink Jack you start in with that, "Frank Sinatra, she shot me down, give me a cigarette, King of Sad" thing. |